Spørsmål:
Hei Jeg bor i Oslo og her er det ikke lett å få tilbud hos offentlig jordmor. Jeg får min første time der i 6 måned, og tror at jeg kanskje kan få to-tre timer totalt i svangerskapet. Jeg vurderer derfor å gå til privat jordmor i stedet. Problemet er at de anbefaler svært hyppige kontroller (sikkert for å tjene mest mulig penger). Så kan du gi noen anbefalinger på hva som er en "normal" jordmoroppfølging? Kan du også nevne noe konkrete fordeler ved å gå til jodmor kontra kun å gå til lege i svangerskapet.

Svar:
Før  svangeskapsomsorgen ble omorganisert til bl.a. ferre kontoller var det vanlig med en kontoll pr. mnd. frem til uke 32. Deretter en kontoll hver 14 dag til uke 36, og en kontroll pr. uke frem til fødsel.
Det er vanskelig for meg å tro at jordmor anbefaler hyppige kontroller  p.g.a. økonomi.
Svangerskap  med fødsels/foreldre forberedelse er en prosess der tid er en viktig komponent. Derfor er det også forskjell på omsorg/kontoll av kvinner som venter sitt første barn og fleregangs fødende.
Jeg vil likevel råde deg til å spørre jordmor hvis du fortsatt er usikker: Hva hun begrunner årsaken til hyppige kontroller med, hvilke plan har hun for kontrollene, hvilke tema skal belyses o.s.v.
Fordelene ved å gå til jordmor kontra lege er nok person avhengig. Har du en lege med god tid, med stor interesse for deg som gravid  som også har tilleggsutdanning og prakis knyttet til svangerskap og fødsel  er du heldig.
En jordmor har spesialutdannelse knyttet til svangerskap/kvinnehelse/ fødsel/ barseltid !
Mens en lege har sitt arbiedsfelt mot det syke, har en jormdor sitt i det friske. Det kan også være med å prege oppfølgingen.
Lykke til med viktige valg!
Hilsen Monica.