Spørsmål:
I en alder av nylig fylte 34, har jeg aldri vært hos gynekolog, og har nå blitt gravid,planlagt, mest sannsynlig 6 uker på vei ifølge utregningene. Jeg har hatt samme partner i alle år og han har også kun hatt meg, så det har vel også vært en årsak til at jeg aldri har følt noe behov for å gå til gynekolog, pluss at jeg virkelig har SKREKK for den type form for undersøkelse. Derfor lurer jeg litt på hva jeg nå må forvente meg nå til første undersøkelse.Kan man slippe en slik gynekologisk undersøkelse? Jeg er sunn og frisk, har god helse og ingen "gjengangere" av sykdomshistorie i familien. Planen er å ta kontakt med fastlege snarest, men jeg gruer meg virkelig når jeg er så usikker på hva jeg har i vente. Ellers lykkelig og storfornøyd ...

Svar:
Gratulerer med graviditeten!
Jeg tillater meg også å gratulrere deg som 34 åring med kun èn partner (som også bare har hatt èn)! Ja,- det har helt sine klare fordeler, særlig i forhold til helse/sykdom. Du har på denne måten ikke vært utsatt for smitte av kjønnsykdommer som f.eks. kan gi livmorhalskreft på sikt.
Av samme grunn trenger du ikke å tenke på screening programmet som tilbys alle kvinner i Norge hvert 3 år fra 25-70 år.
Alle kvinner bestemmer selv over kroppen sin, også i forhold til svangerskap og første kontoll der man kan få tilbud om Gu med evt. bakteriologisk prøve i forhold til chlamydia og kreft prøve fra livmorhalsen.
Gu utføres/tilbys på indikasjon og hører ikke til en rutine kontroll. Det er heller ikke så vanlig at friske gravide går til en gynekolog uten spesiell grunn.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.