Spørsmål:
Jeg har en sønn på 2 år,sluttet 12.okt.med p-pillen,og vi har virkelig prøvd å bli gravide.Har prøvd både sikre og usikre perioder,har iallefall trodd vi har gjort det -Jeg har uregelmessig syklus,derfor er det vanskelig å regne ut når jeg har eggløsning. Kan du hjelpe meg med å ca.bergne eggløsningstidspunkt? Og når bør vi kontakte lege for hjelp? Med sønnen vår ble vi gravide etter 2mnd,det var flaks. Tror du det er noe som har skjedd med meg så jeg ikke kan få flere barn? Her er syklusene mine:
1.mens-27 dager
2.mens-34 dager
3.mens- 40 dager
4.mens- 35 dager
5.mens- 34 dager
6.mens- 39 dager.
Har problemer med å regne ut selv når det aldri er regelmessig.

Svar:
Svar: Om du virkelig ønsker å finne tidspunkt for eggløsning, må du følge med på slimet i skjeden og måle temperatur. Evt. kjøpe eggløsningstester på apoteket. Det er nok mange kvinner som har eggløsning midt i mens syklusen, men det betinger nok regelmessig mensblødninger.
Mange opplever som dere at det første barnet nesten var det før man rakk å planlegge graviditeten, men nestemann lar vente på seg. Det er ikke uvanlig at det tar opp til 1,5 år fra man starter til det store skjer. Det er også førts etter den tid at par rådes til å søke legehjelp. Kvinnens aldre spiller selvfølgelig inn, (den biologiske klokken tikker) Har dere overveiet akupunktur, homeopati eller fotsoneterapi? Kvinner kan fortelle at det var til god hjelp.
Lykke til med spennende tider! Hilsen Monica.