Spørsmål:
Heisann Monica. Jeg haddde en SA i september, og prøver hele tiden å bli gravid igjen. Jeg har veldig lyst på barn, og ble kjempe lei meg når jeg mistet. Var veldig redd for at det var noe galt med meg siden jeg mista ( hadde en SA for 8 år siden også) Jeg tok kontakt med lege og fikk en underlivs undersøkelse, og fikk tilbake meldig om at de fant uregelmessigheter på celleprøven så legen har henvist meg videre til gynekologisk poliklinkk. Kan det være disse uregelmessighetene som gjorde at jeg abboterte? Har også hatt noen rare menstrasjoner inni mellom, etter SA`en jeg hadde for 3 mnd siden. Så lurer jeg på om vi kan bare fortsette med og prøve å få barn, eller bør vi vente til etter at jeg har vært på videre utredning hos gynekolog? Vær så snill og svar meg! Er beskymret og veldig usikker på hva jeg skal gjøre no. Dessuten kan disse uregelmessighetene føre til at jeg kanskje ikke kan få barn i det hele tatt? Jeg er snart 26 år og forloveden min er 28 år så det burde jo være en fin alder.

Svar:
Jeg kan ikke tro at uregelmessighetene har noe som helst å gjøre med din SA. Jeg kan heller ikke tro at dette påvirker din fertilitet.
Dersom du får time hos gynekolog i nær fremtid, og du ønsker optimale forhold rundt et nytt svangerskap vil det kanskje være lurt å vente til du har vært til kontroll. Du kan også ta opp dine tanker/bekymringer rundt problemstillingen med han/henne.
Uregelmessigheter på livmorhalsen er ikke helt uvanlig. Ofte forsvinner de av seg selv, og kan således være borte ved neste kontroll. Det er ialle fall veldig bra å få det sjekket.
Lykke til! Håper dere lykkes snart..........
Hilsen Monica.