Spørsmål:
Hei- I går så glemte jeg å ta p-pillen. Etter meg og min kjæreste hadde samleie klarte vi og sovne rett etter uten å ha gått på do. Vi sov i ca.2 timer. Tror du det har skjedd noe? Jeg venter mensen den 23.januar. Hadde en liten rar følelse i magen i dag, og følte meg tung i kroppen.

Svar:
Når man glemmer p-piller skal man ta en ny pille så raskt som mulig og lage et mellomrom til neste pille.
Ved samleie etter å ha glemt p-piller kan det være nødvendig med nødprevensjon. Angrepille tas så raskt som mulig innenfor 72 timer etter ubeskyttet samleie. Dette gjelder bare dersom kvinner har glemt minst èn av de første syv pillene på brettet, eller dersom kvinner har glemt minst fire av de andre (ekte) pillene på brettet.
Går det mer enn 36 timer mellom to piller, må man bruke annen beskyttelse eller la være å ha samleie i de syv neste dagene.
Hilsen Monica.