Spørsmål:
hei jeg har en sønn på 4mnd.og vil gjerne ha to tette barn. Lurer på hvordan det er for kvinnekroppen å taktle to tette svangerskap?

Svar:
For en frisk kvinne som har tilgang på nok og næringsrik mat, kan hvile seg etter behov og lytte til kroppen er det absolutt gjennomførbart, men antaglig ikke det optimale.
Ser vi på primitive folkeslag har de lange ammeperioder og får barn ca. hvert 4 år.
Da er kvinnen klar igjen og barnet stor nok til å slippe mor og gi plass til nestemann
Det er en påkjenning for kvinnekroppen å bære frem et barn og amme det i mange mnd.
Om man kan velge bør kvinner etter mitt syn selv være klar for et nytt barn og glede seg til det!
Ikke bare tenke at det er hyggelig for barn med søsken som kommer tett.
Det er mange kvinner og menn som overraskes hvor annerledes det er ble med to barna. Hvor mye mer slitsomt det ble og hvor mye med tid som kreves.
Om man i tillegg selv er sliten, konstant trøtt, ikke har sovet en sammenhengende natt siden fødsel og ikke har fått igjen "kroppen sin" fysisk, kan det bli en overraskelse. Jeg har hørt både menn og kvinner beklage seg og si at de helt feilvurderte, men først så det i ettertid.
Heldigvis er de fleste av oss i en situasjon der vi kan gjøre valg. Hva som er riktig for deg/dere vet dere selv.
Ta en god prat og se på fordeler/ulemper.
Det er så flott med mange barn. Selv har jeg tre med 4 års mellomrom.
Lykke til!
Hilsen Monica.