Spørsmål:
Bør man vente med at bli gravid med tanke på svineinfluensan?Vad er rekommendationen her i Norge,vad er riskerna med at vara gravid och få svineinfluensan? Har hørt et rykte om at barnet kan bli misdannet osv? Har du noen gode råd? MvH Annica

Svar:
Jeg har ikke hørt eller lest at kvinner frarådes å bli gravide i disse influensa tider. Det blir de heller ikke i forhold til annen type influensa. Svine influensaen A(H1N1) er ny type, men blir betegnet som en mild influensa variant..
Personlig tror jeg det er vanskelig å uttale seg med stor sikkerhet om hvike risiko man utsetter seg og fosteret for, siden det ikke finnes store nok tall til å gjøre vitenskapelig forskning enda.
Gravide er imidltid satt opp i  risikogruppen.
Fra folkehelseinstituttet sies følgende: "De aller fleste kvinner som gjennomgår influensa i løpet av svangerskapet, fullfører svangerskapet uten vanskeligheter. Gravide har ikke større risiko enn andre for å bli smittet av ny type influensa A(H1N1), men hvis de først smittes, har de noe stører risiko for komplikasjoner, som lungebetennelse og pustevansker. Alvorlige komplikasjoner kan føre til abort eller for tidlig fødsel."
Det er godt å ha valg, - men av og til  vanskelig også.
Hilsen Monica.