Spørsmål:
Hei:) Jeg og samboern min har vært ilag i over 3 år nå, vi er begge 20 år og han har fast jobb. Men det som er saken her er at vi har flere ganger bestemt oss for å prøve å få barn, men så trekker han seg etter en stund og det ikke er blitt vellykket..:( Dette sliter veldig mye på meg, for jeg ønsker inderlig å bli gravid. nå i det siste har han sagt at han vil vente med å få barn til jeg har fått meg fast jobb, men jeg mener at det kjennes så rett for meg å bli gravid nå så jeg vil ikke vente. Jeg vet at jeg ikke kan overkjøre han og hannes meninger, men jeg føler at han gjør det med meg når han vingler frem og tilbake på om vi ska få barn eller ikke..:( har du noen gode råd til hva vi bør gjøre? dette sliter veldi på forholdet vårt.. Veit du hvilke rettigheter jeg evt har til penger hvis jeg blir gravid uten fast jobb? ( vi er ikke gift). Med hvennlig hilsen sandra.

Svar:
Jeg synes det høres ut som om samboeren din er en klok gutt som vil ta ansvar, planlegger og ser frem i tiden. Det er en flott egenskap å ha.
Dere er svært unge begge to og har alle muligheter til å få mange barn. Det er imidlertid svært sjelden gutter er klare for farsrollen som 20 åringer. Jeg møter stadig 30 år gamle gutter som fortsatt ikke føler seg klare.
Når din kjæreste periodevis støtter deg i ditt ønske kan det være fordi han er snill, glad i deg og ikke vil såre deg,- selv om han kanskje innerst inne ikke ønsker barn enda.
Jeg vil råde deg til å bruke tiden til utdanning og jobb. Det er nå du har sjansen til det.
Uten jobb har du ingen rettigheter. Ta godt var på partneren din og lytt til hans kloke råd.
Hilsen Monica.