Spørsmål:
Hei Jeg,22 år,og min samboer,27 år,har prøvd å få baby i ett år nå uten resultater.Vi har prøvd alt av råd og vært nøye ved el,men ingenting ser ut til å hjelpe.Jeg har vært på g.u men legen sa det så bra ut.Min samboer har enda ikke testet seg,men hans tidligere samboer ble gravid for rundt 5 år siden,men hun tok abort.så han må jo fungere?det har han jo bevist. Jeg har el hver mnd,det har jeg både testet og samtidig merker jeg hver måned når den er her. Er frustrert og oppgitt og vet ikke hva mer jeg kan gjøre... tenkte å ringe legen min etter denne syklusen og se hva som må gjøres. Men er det ikke dyrt å få hjelp med innsetting og uttak o.l?

Svar:
Jeg forstår godt din frustrasjon. Et år er lenge når man venter og håper, men i denne sammenhengen er ikke 1 år unormalt lenge. Du er i tillegg ung, og det er veldig bra.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen og be om en henvinsning til gynekolog. Det er første skritt videre. Begge vil etterhvert utredes, og mye undersøkes før man evt. går til skrittet med å ta ut egg som befruktes utenfor livmoren.
Dette er gratis.Kommer man så langt som til prøverør er det også gratis (to første forsøk)
Tenk friskt, lev sundt og slutt med røyk. Har du forresten prøvet akupunktur?
Ønsker dere lykke til videre og håper på det beste!
Hilsen Monica.