Spørsmål:
Hei,takk for kjempeflotte sider! Jeg tok min siste p-sprøyte juni'03. Mensen kom fort tilbake, og etter et halvt års tid var den stabilisert med 28 dg. syklus. Men nå plutselig var det 24 dg., så 32 dg., og nå skal jeg ha mensen i dag, også 32 dg. Tok gravitest i dg. og den var negativ. Hva kan grunnen være til at syklusen har "forvirret" seg? Jeg ønsker å bli gravid, men vi stresser ikke med det. Håper på svar, og på forhånd takk! :-)

Svar:
Svar: Det hender ikke så sjelden at kvinner som har brukt hormon prevensjon i mange år opplever at mensen er uregelmessig når de slutter. Ofte blir de overrasket, men når de tenker tilbake husker nok mange at mensen også kunne være uregelmessig før prevensjonsbruk. Det er helt gått i glemmeboken. For andre kan det være en midlertidig forandring. Hva som er grunnen er ofte vanskelig å si dessverre. Det kan handle om alder, livssituasjon, stress o.s.v.
Kroppen vår er svært levende, -lytter vi på den kan vi få nyttige opplysninger. Lykke til med spennende tider og takk for hyggelig tilbakemelding! Det er fint at dere ikke stresser.
Hilsen Monica.