Spørsmål:
Hei! Jeg sluttet på p-sprøyte sommeren 2007, fordi jeg fikk vite en del negative bivirkninger av legen min. Gikk på sprøyta i ca 9 mnd. Og nå er planen å bli gravid. Jeg har lest at det kan ta opptil ett år før jeg blir gravid, andre ganger bare noen få mnd.. Er det noe jeg kan gjøre for å få klar kroppen min til å bli gravid på? Eller må jeg bare vente og se? Jeg tok en abort i 2005, har det noe å si? De fant en cyste på ene eggstokken min, men har ikke gørt noe mer etter første sjekk.. Ikke har jeg hatt noe ubehag heller..Håper på forståelig svar:)

Svar:
Det er helt riktig som du skriver, du må bare vente og se. Mens du venter bør du forsøke å leve sundt. Unne deg næringsrik mat, laget på de beste råvarer, fisk, masse frukt og grønnt, vitaminer og Folat som alle skal ta 1 mnd. før befruktning. Ikke røyk og alkohol, stress ned, mosjoner regelmessig og reduser vekt om du er overvektig. Da- har du gjort ditt, hjulpet kroppen og lagt til rette for et flott utgangspunkt for befruktning.
Regelmessig mens er tegn på at syklusen er igang igjen. Noen blir imidlertid gravide på første eggløsning og oppdager ikke at mensen er tilbake.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.