Spørsmål:
Hei! Lurer på at hvor stor mulighet er å bli gravid igjen ved sex etter fødsel. Jeg er redd for det og har allergi på kondomer. Når kan jeg først få spiral etter fødsel??eller hva anbefaller de for å unngå graviteten for en nybakt mor?? Takk. mvh.

Svar:
Fullamming(bare morsmelk) med nattmåltider skal beskytte mot graviditet i ca. 6 mnd. etter fødsel, - dersom du ikke har fått mensen igjen, i følge forskningsresultater. Noen kvinnner tør likevel ikke stole på det.
Det finnes kondomer uten latex, som kan forsøkes. Spør på apoteket eler kontakt RFSU som selger disse.
Spiral kan settes inn 5 dager etter fødsel (gjøres evt. mens kvinner er på fødeavdelingen) eller på 6 ukers kontrollen, eller senere. Hormonspiral er den sikreste.
Du kan også bruke Cerazette (p-pille uten østrogen) som du kan starte med når som helst etter at du har født, og amme med.
P-sprøyte er også et sikkert alternativ, som gis hver 3 mnd.
Det er flott å kunne bestemme selv når man ønsker seg og er klar for neste barn.
Hilsen Monica.