Spørsmål:
Hei, jeg er 27 år gammel, og skal snart inn til lap. som et ledd i utredning. Til nå har temperaturkurvene og blodprøvene mine vært fine, alt tyder på eggløsning. Jeg lurer derfor på om det likevel kan vise seg at egglederne er tette? Ville da f.eks blodprøvene vært ok? Håper på svar:-)

Svar:
Kjære deg! Det er kanskje ikke så lett å forstå, men du "trenger" ikke eggledere for å få eggløsning. Egglederne er imidlertid helt nødvendig for å at sædceller og egg skal komme i kontakt med hverandre.
I eggstokkene dine ligger det nesten en halv million uregg. Det modnes mange egganlegg hver mnd. men vanligvis løsner bare et egg fra eggstokken. Alt dette styres fra hjernen din. En flott feed-back mekanise mellom eggstokker, hypothalamus og hypofyse.
I det egget løsner fra eggstokken fanges det opp av egglederen som vil føre egget gjennom egglederen i retning av livmorhulen. Er det sædceller til stede kan de svømme opp gjennom livmorhalsen, gjennom livmorhulen , ut åpningen til egglederen og kanskje møte et egg!
Dette er bare en helt fantastisk mekanisme.
Jeg vil råde deg til å skaffe en anatomibok, evt. titte på nettet eller be legen din kan forklare deg dette.
Kanskje ble det litt lettere å forstå nå?
Lykke til med spennende dager!
Hilsen Monica