Spørsmål:
Hei..har et spørsmål som jeg lurer på. For snart 3 år siden fant jeg ut at jeg hadde klamydia, gikk til legen å fikk først noen medisiner for betennelse i livmoren å etter noen dager når prøvene viste at jeg hadde klamydia fikk jeg medisinene for det. Vet ikke med sikkerhet hvor lenge jeg hadde det før det ble oppdaget, men det gikk så langt at jeg hadde veldig vondt å klarte ikke å stå helt oppreist til tider. Hadde også blødninger hele tiden. Alt har vært fint etter jeg var ferdig med kuren og har ikke hatt noen plager. Nå ønsker jeg barn å lurer derfor hvor store kjangsene mine er for at jeg kan ha blitt steril? Fører klamydia alltid til sterilitet? Har lest at betennelsen gjør at egglederene blir tettere og er veldig bekymret for dette. Har ikke prøvd å bli gravid i mer enne 4 måneder, men går å tenker på dette hele tiden.. Håper du har noen svar til meg :)

Svar:
Det er helt riktig at Klamydia infeksjon kan resultere i nedsatt fruktbarhet. Det skumle med denne bakterien er at ca. halvparten av alle smittede får ingen symptomer i det hele tatt. Bakteriene sitter ofte i urinrøret eller i livmorhalsen, men kan spre seg til egglederne og gjøre skade her.
Således var det fint at du fikk symptomer og behandling.
Det er ikke mulig å si noe om sjansen for at din eggleder/eggledere ble skadet, men vi pleier å si at risikoen for nedsatt fruktbarhet nedsettes med minst 25% for hver nye kompliserte infeksjon. Den øker også risikoen for graviditet utenfor livmoren.
Du kan ta saken opp med fastlegen, evt. be om en henvisning til gynekolog om det drar ut før du blir gravid.
En undersøkelse av egglederne gjøres på sykehus. Det utføres på indikasjon, ikke som en rutine kontroll for å se om alt ser bra ut.
Heldigvis har vi kvinner to eggledere. Er den ene skadet, er det likevel en tilbake som kan føre et befruktet egg ned til livmoren.
Ønsker deg lykke til med en spennende tid!
Hilsen Monica.