Spørsmål:
Hei! Sluttet med p-piller i februar etter mange års bruk. Fredag skulle jeg hatt mens. Den kom, men varte bare i en dag. En uke før det,hadde jeg brunt utflod med klumper. Varte i noen dager. Nå er det absolutt ingen blødning. Hva skjer med kroppen min?

Svar:
Jeg mottar stadig spørsmål om "hva som skjer med kroppen min?" fra kvinner som har gått på p-piller i mange år. Jeg begynner nå å lure på om mange årig p-pille bruk kan frata kvinner kjennskap og kunnskap om sin egen kropp?
Med p-piller kommer alt som forventet. Blødning til fast tid, fast blødningsmønster, mengde og varighet.
Kroppen er svært levende. Mensen kan påvirkes av hvordan vi har det. Det vil si at uten p-piller opplever nok mange kvinner mer variasjon.
Hva som skjer med deg nå kan jeg desvverre ikke forklare, men ta en gravitest og sjekk ut det først.
Om dette fortsetter kan det være en ide å ta kontakt med legen for en evt. undersøkelse, særlig om du nå ønsker å bli gravid.
Lykke til!
Hilsen Monica.