Spørsmål:
Hei! :) jeg skulle fått mensen for litt over 1 uke siden, men har enda ikke fått den. Jeg og min samboer prøver å få barn, men graviditetstesten viser negativ (har tatt 4 (!) tester). hva er det som skjer med meg? er dette vanlig, og/eller bør jeg kontakte lege?

Svar:
Det er liten grunn til å ta kontakt med lege om du ikke tror du er syk.
Kroppen er svært levende, med mensen som et godt parameter for hvordan vi har det akkurat nå. Er du stresset, i sorg eller på annen måte i ubalanse opplever ofte kvinner at mensen er forsinket eller blir borte for en stund.
Noen kvinner har også brukt p-piller i så mange år at de ikke vet eller husker hvordan mens syklusn var før pillenes tid.
Forsinket mens kan av og til også være en tidlig spontanabort.
Mitt beste råd er: Mensen kan du ikke kontrollere. Lev som før og slipp tanken på at den må komme. Alt er mulig. Kanskje venter det en stor overrakelse, kanskje det motsatte.
Lykke til videre i disse spennende tider!
Hilsen Monica.