Spørsmål:
hei. Jeg og min samboer har ønske om å bli gravide. Han kommer imidlertid sjelden i meg, og presset om å "skulle lage barn" gjør det ikke lettere. Er det noe i veien for han å komme i en kropp, og få det i meg ved hjelp av en sprøyte feks..... Når bør kvinnen evt få organsme. Før, samtidig eller etter mannens orgasme? I forhold til å bli gravide mener jeg? Når på døgnet bør jeg ta eggløsningstest?

Svar:
Det er absolutt en mulighet, men kanskje kan dere finne noe som det blir enklere/større å lykkes med enn en kopp.
Kjøp en sprøyte på apoteket som fanger opp all sæden og før den så langt opp i skjeden som du klarer i liggende stilling. (Den kan ikke komme for langt opp- stoppes av livmorhalsen.) Bli liggende en god stund, gjerne med stumpen litt høyt for å hindre at sæden renner ut.
Orgasme er livmorsammentrekninger som vi tenker også kan hjelpe sædcellene på sin vandring. Det er imidlertid ikke så lett å planlegge eller time det hele. Det kan bli mye press og stress som igjen kan ha en negativ virkning på både kvinne, mann og situasjonen.
Kroppen er ikke en maskin som skal prestere, men et svært levende organ som kan gi oss både glede og nytelse om vi tar hensyn til dens kompleksitet og sårbarhet.
Du kan teste deg når du ønsker men det er kanskje mest narturlig om morgenen.
Håper dere lykkes! Ikke glem å ha det litt gøy også...................
Hilsen Monica.