Spørsmål:
Hei! har ett veldig viktig spm som jeg håper du kan svare meg på raskt. Jeg skulle hatt mensen for 3uker siden og den har ikke kommet, begynner å bli bekymret for hvorfor den ikke kommer. vi hr hatt ubeskyttet sex ett par ganger, tok en test midt på dagen for 1uke siden, negativ. tok en test for 3dager siden på morgen den var og negativ. oppdaget i ettertid at testen gikk ut på dato for 1år siden. har dette noe å si for resultatet? hva råder du meg til å gjøre? Mvh Mari

Svar:
Jeg vil råde deg til å skaffe en ny test og bruke morgenurinen.
Neg. gravidtest 3 uker over forventet mens dato og fortsatt ingen mens må på ingen måte bety at du er syk eller at noe er galt med kroppen din.
Det viktigste er at du kan utelukke en graviditet og at du sørger for sikker prevensjon mens du venter på mensen.
Hvorfor utsetter du deg for smitte og unødig engstelse ved å ha ubskyttet sex når det er så lett å skaffe prevensjon?
Er man veldig stresset, (redd for graviditet), opplever sorg eller store påkjenninger, flytter hjemmefra o.s.v. kan jenter/kvinner oppleve at mensen forsvinner.
Om den ikke dukker opp igjen kan du selvfølgelig ta kontakt med legen din.
Hilsen Monica.