Spørsmål:
jeg er ikke kommet over sorgen, vi skal ha minnestund nå på torsdag......han skal begraves sammen med hans famile, noe jeg synes er godt å vite .....likevel lurer jeg på hvor lang tid det tar før vi kan tenke på å bli gravid igjen??? føler meg litt hysterisk men tenker litt på lmin egen alder!

Svar:
Det er smertefullt å miste et lite barn selv om det enda ikke var født og bare var 18 uker gammel. Du/dere hadde innstillet dere på barnet som skulle komme og ventet på å kjenne spark og andre tegn fra den lille. Så blir det ikke slik. Ikke underlig at det smerter som en fysisk smerte til tider og at du kan kjenne deg litt hysterisk
Sorg gjør noe med oss uansett når og hvordan den treffer oss i livet!
Forstår godt at du/dere ønsker å bli gravide igjen. Det er ingen regel for når det kan skje. Noen vil kanskje råde deg til etter første mens, også av den grunn at det kan være godt å bruke tiden som hjelp. På den måten kan du/dere få bearbeidet sorgen og få det litt på avstand. Det er trist og kan være slitsomt å starte på et nytt svangerskap der man drar alt det vonde med seg i det neste.
Om du har vonde opplevelser, ubesvarte spørsmål eller bare vil snakke med noen om det som har skjedd vil jeg råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlege, evt. føde/gynekologsik avdelingen. Ta godt vare på seg selv. Bare du vet hva som er best for deg nå.
Ønsker deg/dere alt godt. Det er fantastisk at kroppen vår gir oss så mange muligheter. Husk Folat.
Hilsen Monica.