Spørsmål:
Hei jeg sliter litt med å bli gravid og har veldig rare sykluslengder. De kan være på 42 dg 34 dg eller 14 dg osv. Finns de noen tabl man kan ta for at syklusen kan bli normal? Har alltid hatt 28 dg syklus før men siste årene helt rare sykl.Jeg bruker også eggløsningstestere og de funker bra men skulle vært fint med en normal sykluslengde.Jeg er 43 år og har 3 voksne barn men min samboer har ingen barn så vi prøver og prøver.Takk for svar på forhånd. mvh anette

Svar:
Det er nok ikke så enkelt som å ta en tbl. dessverre. Alle kvinner er forskjellige med sin egen mens syklus, som også er i endring både i forhold til hvor vi er i livet, hva som skjer i og rundt oss o.s.v.
Alder påvirker absolutt syklusen. Etterhvert blir avstanden fra eggløsning til tidspunkt for mens kortere.
Det er imidlertid så flott at vi har eggløsingstester som kan fange opp riktig tidspunkt for befruktning. Det sammen kan du selv gjøre ved å sjekke ditt eget slim (utflod).
Du kan evt. prøve akupunkturbehandling. Sørg for å finne en NAFO akupunktør.
Lykke til!
Hilsen Monica.