Spørsmål:
Hei! Jeg og samboeren har lyst på barn snart, men har en ting jeg lurer på. Er 25 år, og har hatt 2 provoserte aborter, sist for 2 år siden. Den første var en utskrapning i narkose, og den andre var medisinsk. Etter den siste blødde jeg lenge etterpå, men var på kontroll pga av blødningene men de sa at alt var bra. Hvor stor sjanse er det for at jeg har blitt steril, evt er det større sansynlighet for spontan abort når man har hatt provoserte aborter? Har vært til GU ett par ganger etter siste abort og har ikke hørt annet enn at alt er bra. Setter stor pris på svar.

Svar:
Jeg kan dessverre ikke gi deg tall, men kan forsikre deg om at sjansene er minimale.
Det er naturlig å gjøre seg noen tanker om dette nå som dere planlegger barn. Jeg vil heller snu det hele på hodet å be deg tenke på at du faktisk vet at du kan bli gravid. Det er det ikke alle kvinner i din situasjon som kan si.
Ønsker dere lykke til.
Fyll deg med positive tanker, spis ren mat , Folat og tenk helse så har dere det beste utgangspunkt.
Hilsen Monica.