Spørsmål:
Kjære Monica! Tusen takk for flott spalte:-) Har tidligere hatt 2 spontanaborter, den siste svært tidlig i svangerskapet etter en graviditet utenfor livmoren. Det var en smertefull opplevelse... Etter 8 mnd tror jeg nå at jeg kanskje kan være gravid igjen, men det er ennå for tidlig å ta en test. (Vet at tidspunktet er riktig i.o.m. at jeg tok eggløsningstester) Har nå stadig oftere fått en murrende fornemmelse nederst til høyre på magen, omtrent på samme sted som jeg fikk vondt da jeg var gravid utenfor livmoren. Dette kan ikke kalles smerter direkte, men jeg er litt engstelig for at det også denne gangen skal være utenfor. Kan slik murring forekomme allerede i uke 3? (Er jo ikke livmora som vokser ennå...) Vennlig hilsen Elin PS: Har ennå ingen barn, men ønsker oss veldig

Svar:
Kjære Elin! Det er trist å høre om dine opplevelser. Jeg vet at det er stor påkjenning å gå gjennom dette du har opplevet, og håper så inderlig at du/dere lykkes igjen.
Det er fantastisk godt å tenke på at kvinnekroppen gir oss så mange sjanser!
Jeg kan dessverre ikke gi deg et godt svar, for man kan ikke alltid vite hva som skjer eller hvorfor forskjellige symptomer oppstår. Hvorfor en kropp reagerer slik mens en annen kropp ikke reagerer i det hele tatt, o.s.v.
Kroppen er svært levende. Den husker! Dine fornemmelser kan ha sammenheng med tidligere opplevelser uten at det behøver å bety at noe er galt nå.
Jeg håper du klarer å finne en måte å leve godt på i tiden som kommer. Det beste du kan gjøre er å forsøke å tenke positivt, ta godt vare på deg selv og passe på energien din.
Oppsøk mennesker som gjør deg godt å være sammen med. Unn deg gode naturopplevelser. Gjør noe du liker, gi deg selv næring og let etter nye muligheter.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica
P.s.Takk for dine hyggelige ord. D.s.