Spørsmål:
Hei! jeg er blir snart 18 år, og har utrolig lyst på barn. jeg og kjæresten han nå vært sammen i 1 år og 4 mnd snart.. Vi stoler fullt på hverandre og har det veldig bra sammen. Vi vet alt om hverandre. Hvis jeg blir gravid nå, så vet jeg det at vi alltid må holde kontakten og være sammen. (det er det jeg vil) Jeg føler meg veldig klar for unge. Føler at kroppen vil klare dette, og hele meg smiler når jeg tenker på det. Kjæresten min blir 17, og føler litt opp og ned med unge. Men jeg er sikker på at hvis det vil skje blir han glad.. Jeg går på p-piller, men har vært litt sløv i det siste.. Føler nesten at det kan være noe der inne.. Hva synes du er aldren for en jente å bli mor? Og hvis man har vært sløv med p-pillen, er det farlig for "fosteret" å fortsette med piller? Hilsen Mona:)

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med helsesøster eller jordmor der du bor og dele tankene dine med dem. Siden du spør meg vil jeg svare at jeg synes du er vel ung, og kjæresten enda yngre!
Det er nok en del unge jenter som kan ha drømmer og tanker om det å ha et lite barn. - Et eget lite barn som bare er deres........Det går ikke an å forestille seg eller forstå hva som ligger av ansvar og ikke minst arbeid med å ha barn. Det er en 24 timers jobb uten helgefri.
Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å slurve med prevensjonen. P-piller inneholder hormoner som foster ikke bør få i seg. Husk at de første månedene i graviditeten er de meste sårbare.
Nyt ungdomstiden, friheten og kjærligheten. Gled deg til å bli mor, men vent til du blir litt eldre.
Hilsen Monica.