Spørsmål:
Hei Monica Nå er første mann snart året, og vi planlegger nummer to. Det vi lurer på er når kroppen fysisk er klar for nummer to? Jeg føler meg mentalt klar, men føler kroppen er litt slapp her og der selv om treningen er godt i gang. Hva er dine tanker?

Svar:
Siden du spør tillater jeg meg å svare deg litt personlig.
Det er flott at du alt er klar mentalt. Det må betyr at du ikke bare er sliten og trøtt som mange småbanrsmødre/ fedre er. Men når er beste timing?
Ser vi på primitive kulturer som lever uten prevensjon har de ofte år med amming. Barn kommer ca. hver 4 år.
Jeg sier ikke at dette er optimalt i vår tid, men det er helt sikkert mye bedre for kvinnekroppen enn å få mange barn svært tett.
Når kvinner i dag får sitt første i voksen alder kan det imidlertid bli vanskelig å få til ønsket antall mellom hvert barn, ialle fall om man bestemmer seg for flere enn to.
Det kan være fint å gi hvert barn litt tid før nestemann kommer. De fleste vokser opp i barnehagen der de er en av mange og må kjempe seg til oppmerksomhet.
Forholdet får normalisert seg, man er ikke bare foreldre/arbeidsteam.
Man ønsker seg virkelig et barn igjen.
(Selv har jeg tre barn med 4 års mellomrom, og er vel således inhabil i saken.)
Lykke til! Det er så spennede og flott å kunne ønske seg og planlegge noe så fantastisk som et nytt lite barn!
Hilsen Monica.