Spørsmål:
Jeg skal nå ta ut min hormonspiral og lurer da på noen ting. 1) Når man setter inn spiral skal man ikke bade i sjøen eller i badekar de første 1-2 ukene. Gjelder dette også når man tar den ut ? 2) Mens jeg har hatt hormonspiral har menstrasjonen uteblitt. Har jeg allikevel hatt eggløsning? 3) Jeg har hørt at man kan bli gravid ganske fort etter at spiralen er tatt ut, er det da større sjanse for tvillinger ( eggløsning med mer enn ett egg ) når dette kommer igang igjen?

Svar:
Jeg vil tro at du kan bade som du ønsker etter at spiralen er fjernet. Det er større infeksjonsfare forbundet med å sette et fremmedlegeme inn i livmoren, enn å ta det ut.
Kvinner har eggløsning når de bruker hormonspiral.  Den hormonelle mens syklusen er heller ikke påvirket, men det er ingen eller liten slimhinne å støte ut. Av den grunn heller ingen eller sparsom mensblødning.
Når spiralen fjernes kan kvinner bli gravide så snart et egg løsner. Når dette skjer vil avhenge av hvor i mens syklusen kvinnen befinner seg.
Det er ukjent for meg at hormonspiral øker sjansen for tvillingsvangerskap.
Lykke til!
Hilsen Monica.