Spørsmål:
Hei Monica! -Jeg er ei jente på 21 år som i høst fikk beskjed om at jeg har kreft.Har operert bort denne kjertelen i halsen, men skal inn til stråling om to uker. Strålingen er visst bare tabletter etter det jeg har forstått.Jeg fikk beskjed at jeg måtte holde meg unna min 6 mnd gamle datter en uke etter jeg kommer hjem pga ståling i kroppen min.Det jeg lurer på er, kan man bli steril av denne type stråling? Jeg vil jo selvfølgelig ha flere barn. Hilsen ei som er litt bekymret.

Svar:
Jeg kan dessverre ikke mye om stråling og kreftbehandling, men vil råde deg til å ta dette opp med legen/e du går til kontoll hos. De har masse erfaring og kan gi deg riktige råd om hvordan du skal forholde i fremtiden. Kanskje får du beskjed om å vente i noen mnd./år før du blir gravid igjen.
Heldigvis har du alt et barn, er ung og har tiden foran deg.
Hvis jeg skal tillate meg å mene noe om saken vil jeg ikke tro at du kan bli stertil. Denne behandlingen blir rettet mot kjertelen i halsen som er langt fra eggstokkene.
Ønsker deg alt godt og god bedring. Håper du får alle de barna du ønsker deg.
Hilsen Monica