Spørsmål:
Jeg har nettopp hatt en sen spontan-abort i uke 18. Da vi var på konsultatsjon med lege ble vi anbefalt å vente med å bli gravide før etter jeg har hatt en "normal-mens", altså om to mens-sykluser. Lurer på hva som kan skje hvis man skulle bli gravid før dette? Kan det skje noe i svangerskapet igjen da?

Svar:
Jeg har verken lest eller sett forskning på dette og tror rådet som fortsatt gis av mange til mange om å vente kan være bygget på noe man "tror" er best.
Kanskje ser man for seg en "frisk og flott" livmorslimhinne som det beste utgangspunktet for et befruktet egg.
Jeg tror ikke det vil skje noe som helst om man blir gravid før.
En annen ting er om man er psykisk klar?
Det kan være godt å få den vonde opplevelsen litt på avstand, oppleve å ikke være gravid på en mnd eller to, og kjenne om man er klar igjen?
Det er psykisk belastende å miste og det kan være psykisk belastende å være kontinuerlig gravid i mer enn et år.
Ønsker deg alt godt og lykke til videre!
Hilsen Monica.