Spørsmål:
Hei Kan høyt snusbruk hos far gi høyere sjanse for spontanabort? Jeg er en 30 år gammel jente som nå har opplevd to spontanaborter etter hverandre... Det har begge vært tidlig (uke 6), og jeg prøver å tenke at det er sikkert tilfeldig, og var noe feil med fosteret el.l. Men såklart prøver hjernen å finne små forklaringer; Var det feil å drikke kaffe? Burde jeg ikke trent den dagen? osv osv. Det jeg nå altså har tenkt en del på er om min partners snusbruk kan ha noe å si? Han snuser ganske mye, kanskje en boks om dagen ca. Jeg har før tenkt at så lenge jeg har blitt gravid så har dette vært kun "opp til meg". Håper du kanskje gi meg et svar på dette.

Svar:
Jeg er ikke kjent med om det er gjort undersøkelser eller forskning på dette. Det er et spennende spørsmål du stiller.
Vi har nok tradisjonelt tenkt og gjør det vel fremdeles at det meste som skjer etter befruktning har med kvinnen og hennes kropp å gjøre, men det er ikke hele sannheten.
Kanskje kan det være en motivasjon for partneren din til å redusere forbruket? Det blir store niktoin mengder i hans kropp. Helt sikkert ikke det beste utgangspunktet for å produsere flotte livskraftige spermier.
Ønsker lykke til endringsprosessen.
Hilsen Monica.