Spørsmål:
Hei. jeg er 24 år gammel, har gått på p-sprøyte siden 1999. Nå lurer jeg på hva som er best å gjøre. jeg vil sannsynligvis begynne å prøve på å få barn om et år eller to, men er avhengig av sikker prevensjon fram til vi begynner å prøve. Vil også helst vente så kort tid som mulig etter at vi begynner å prøve. Det jeg lurer på om jeg bør gjøre er å begynne på p-piller neste gang jeg skulle tatt sprøyten, for å roe ned kroppen, og slik at jeg i større grad kan planlegge eventuelle barn. Kan det være skadelig med for mye hormoner på denne måten? Vil dette være den beste løsningen, eller finnes det andre metoder som kan passe bedre? Vi vil aller helst unngå å bruke pessar og andre midler som krever innsats i forbindelse med selve gjerningsøyeblikket :o) Lurer også på om det vil være fornuftig å prøve den nye pillen Yasmin som det snakkes så mye om. Jeg røyker ikke, og har ikke hjerteproblemer e.l. i nær familie, men har noen få kilo for mye som ankom like etter jeg begynte på sprøyten. I det siste har jeg også fått noe problemer med kviser og uren hud. - lilleninni

Svar:
Jeg synes det høres fornuftig ut. Siden dere er kjent med en mulig forsinket fertilitet i forbindelse med bruk av p-sprøyte, er dette du foreslår med på å legge forholdene til rette for graviditet når dere ønsker det.
Det går helt fint å starte med p-piller neste gang du egentlig skulle ha en ny sprøyte.
Hvilken type pille du bør starte med kan du snakke med legen din om slik at dere i fellesskap finner det som passer best for deg.
En ny type østrogenfri p-pille, Cerazette er kommet på markedet.
Det finnes også prevensjon som ikke inneholder hormoner, men som ved hjelp av urin eller tempmåling kan finne ut hvor du er i mens- syklusen og ut fra dette gir beskjed om du kan ha sikker sex uten prevensjon eller ikke. Kommer beskjeden:"røde dager" må annen prevensjon brukes om du ønsker samleie. Disse metodene har ikke samme sikkerhet som p-piller, og er av den grunn kanskje ikke aktuelle?
Hilsen Monica.