Spørsmål:
Jeg skulle hatt mensen idag men den er ikke kommet. Testen viste negativ, så den er nok på vei. Likevel kan jeg ikke hjelpe for at jeg engster meg. Har brukt medisiner som kan være skadelige for fosteret, og jeg har drukket ca 4 enheter alkohol den siste uken. Medikamentet er Zopklon (innsovningstbl) og Vallergan. Jeg vet at du ikke kan garantere noe, men er det ikke slik at fosteret ikke deler blodomløp med mor før i ca uke 5? Mange drikker jo før de vet at de er gravide. Tror du det kan ha skadet et evt foster så tidlig?

Svar:
Planlegger du å bli gravid er alt du gjør for å skape de beste forutsetninger for fosteret viktig! Hvordan du lever før svangerskapet har også betydning. Du har kun deg selv å by på ved siden av det fosterte har med seg fra far. Dette er det kanskje ikke alle som er like opptat av.
Du vil påvirke fosteret fra dag 1.
Det hele skjer jo i din krop. Fosteret vil næres av det du har å by på. Få samme promille som deg, ta del i dine medisiner, hva du spiser o.s.v.
Fosteret er mest følsomt de første ukene da alle organer dannes. Tenk nøye gjennom hvilke valg og grep som skal gjøres før befruktning er et faktum.
Husk Folat.
Hilse Monica.