Spørsmål:
heisann! jeg og mannen min ønsker oss vårt andre barn,men jeg er så engstelig. i mitt første svangerskap fikk jeg lavt stoffskifte og så kraftig bekkenløsning at jeg var sengeliggende. dermed gikk jeg opp 75kg. jeg fikk ingen oppfølging i svangerskapet og nå strever jeg en del. nå,nesten 1,5år senere veier jeg 125kg og er bare 158 høy. jeg har ganske mye hengehud over alt på kroppen men mest på magen. jeg er sunn,spiser så rett jeg klarer og prøver å trene litt i ny og ne. jeg er livredd for å gå opp enda mer i neste svangerskap og jeg er redd at kroppen min ikke klarer bragden med å bære frem et barn til. hva gjør jeg? hvem kan jeg kontakte for hjelp?

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta saken opp med fastlegen din. Det er et godt sted å begynne. Det er viktig at du formidler at du ønsker å bli tatt på alvor, at du er villig til stor egen innsats og at du ikke gir deg om du ikke får den oppfølgingen/hjepen du har behov for.
Dess mer du går ned i vekt før du blir gravid, dess bedre utgangspunkt har både du og den kommende babyen. Det kan det være lurt og nødvendig å få litt hjelp til. I mange kommuner finnes det blant annet mosjonsgrupper for overvektige. Det er fint å være sammen med andre,- det er motiverende og stimulerende.
En konsultasjon hos ernæringsfyiolog ville også vært fint om du kunne få. Her kan dere sammen se på hva du spiser og få gode råd og veiledning for å nå målet om vekttap.
Til syvende og sist dreier det seg om forholdet mellom hva vi putter i munnen og hvor mye vi rører på oss hver dag.
Klarer du å motivere deg til daglige mosjosrunder, f.eks. med staver, sykkels, svømming os.v. vil du være godt i gang i riktig retning på egen hånd. Det er en flott tid foran oss for uteliv, og en et nytt barn burde være en god gullerot.
Lykke til med ny aktiv livsstil og vekttap!
Hilsen Monica.