Spørsmål:
Hei! Jeg er 26 år gammel og min samboer og jeg prøver nå å få barn. Jeg jobber i barnehage. Og februar 2007 ble jeg konisert pga celleforandring. Har hørt at man får litt svakere livmor da, og i noen tilfeller kan livmoren "slite" litt med å holde på barnet. Jeg lurer i den forbindelse på om det kan være ekstra risiko med tunge løft i barnehagen o.l.? Jobber på småbarnsavdeling, så løfter mye hver dag. Er ikke gravid enda, men ønsker ikke å oppleve en spontanabort pga tunge løft på jobb...

Svar:
Livmoren blir aldri svakere p.g.a. konisering, men livmorhlasen der koniseringen foregår kan i noen tilfeller påvirkes. Det avhenger selvfølgelig av hva som er gjort i forbindelse med koniseringen. Du kan således ta det helt med ro i forhold til jobben din.
Når du blir gravid vil det være aktuelt å henvise deg til en kontroll av livmorhalsen etter hvert.
Husk at fosteret ikke veier stort de første mnd., og kan sålede ikke være en trussel i for en konisert livmorhals.
Lykke til med en spennende tid!
Hilsen Monica.