Spørsmål:
Hvor ofte forekommer det at man blir gravid om man bruker p-piller riktig? Hvis dette skjer, hvor stor er da sannsynligheten for at fosteret tar skade av pillebruken?

Svar:
Omlag 1 av 100 kvinner som bruker p-piller vil bli gravid i løpet av et år. Det meste av svikten skyldes brukerfeil. Kvinner kan derfor selv redusere risikoen ytterligere ved korrekt bruk.
Hvis svangerskap oppstår ved p-pillebruk slutter man med pillene øyeblikkelig.
Jeg er ikke kjent med tall fra evt. dyreforøk knyttet til p-piller og svangerskap, men har erfaring fra flere kvinner som har opplevet å bli gravid med piller uten at dette har hatt betydning for verken svangerskapet eller barnet.
Hilsen Monica.