Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har gått på p-sprøyta siden januar 09. Men nå vil jeg ikke gå på den lenger. Dvs,da må jeg ta en ny en i slutten av april,men jeg vil ikke. sist jeg gikk på den så tok det litt over 9mnd før mensen kom tilbake. Kan det skje igjen? Og kan jeg bli gravid selv om jeg ikke har fått mensen? Jeg og samboeren min har ei datter på 9mnd. Og vi vil ikke ha et barn til før om et par år.. Takk på forhånd:)

Svar:
Ja det kan det. Etter at kvinner har sluttet med p-sprøyte kan det ta flere mnd., opptil halvannet år før eggløsningen er normal igjen. Det skal alltid informere om sjansen for forsinket fertilitet til kvinner som velger denne type prevensjon. Det vil si at om man ønsker å få et barn raskt igjen er ikke p-sprøyte riktig valg. Halvparten av tidligere brukere oppnår å bli gravide innen et halvt år etter at de sluttet (dvs. ni mnd. etter siste sprøyte). Etter to år er 90% av de tidligere brukerne blitt gravide.
Det er ingen risiko for permanent nedsatt fruktbarhet.
Kvinner må imidlertid planlegge i god tid dersom hun bruker p-sprøyte og vil bli gravid.
Akkurat hva du nå gjør.
Med hensyn til graviditet i mensfri periode vet vi at eggløsningen kommer før mensen kommer.
Lykke til!
Hilsen Monica.