Spørsmål:
Eg går på P-ring, og hadde mensen sist den 6.november. I helgen (natt til søndag 22.november) var eg med en gammel flamme hjem, og i dag 25.november våknet kjente eg etter om p-ringen var der og det var den, men seinere på dagen når eg skulle på do på skolen så var den ikkje der. Eg vet ikke hvor mange timer den har vært ute. Og hvordan den datt ut. Mens eg var på do kanskje? Kan eg bli gravid nå?

Svar:
Jeg kan ikke tro at sjansen er særlig stor, men - livet har lært meg at det meste er mulig!
Sædceller kan leve i mange døgn og bare vente på et egg.
For å være på den sikre siden kan det være en mulighet å ta en angrepille nå. Den skal tas inne 72 t etter samleie, men om vi tenker at befruktning evt. kan skje i dag er det et godt alternativ.
Hva med prevensjon i fortsettelsen? Det er viktig at du setter inn en ny ring eller starter med annen form for prevensjon for å være beskyttet.
Hilsen Monica.