Spørsmål:
Kjære Monica.
1000 takk for en flott side. Har funnet mye nyttig informasjon og svar på mine mange tusen spørsmål. allikevel så sitter jeg igjen med noen spørsmål.
Jeg har gått på p-pillen i snart 6 år. Jeg og min samboer vurderer å prøve å bli gravid i løpet av våren neste år. Hvor lang tid bør jeg regne med før jeg blir gravid? Har hørt at de to første ukene etter p-pillestopp så løsner flere egg, og sjangsen for å bli gravid da er stor. Er dette riktig? Hvor sikker er jeg på at disse eggene er friske (de har jo ligget i dvale i nesten 6 år)? Er det noen "forberedelser" som er lurt å gjøre før man evt. prøver å bli gravid? Håper på svar.

Svar:
Svar: Det er helt umulig å gi deg et eksakt svar på ditt første spørsmål. Det er svært individuelt og har bl.a. med alder å gjøre.
Det er ukjent for meg at det løsner flere egg i de første ukene etter pillestopp.
Det er ikke riktig at eggene er gamle på noen måte. Alle egg som modnes gjennom kvinners fertile år ( fra første til siste mens) ligger i ”dvale” og vekkes til vekst gjennom hormonpåvirkningen i hver ny menscyklus. Så , -som du skjønner er dette er kjempe flott system.
Forberedelse kan du lese mye på babyverdens nettsider. Kort sagt vil jeg si: lev sundt, mosjoner, spis friske råvarer, dropp røyk og alkohol og stress ned. Det gjelder begge to! Lykke til med spennende tider og takk for hyggelig tilbakemelding!
Hilsen Monica.