Spørsmål:
Hei. Jeg har et barn på snart 9 mnd, som jeg fremdeles ammer (kun en gang om morgenen og en gang om kvelden) Vi har lyst til å blir gravide med nr to, men jeg har ikke fått tilbake mensen enda. Før jeg ble gravid med barnet vi har nå hadde jeg en sa, og sleit med uregelmessige sykluser både før og etter det. I tilegg har jeg hatt mye menssmerter og stikkinger i et par mnd tid nå, uten at mensen kommer (har og tatt ett par graviditetstester og er ikke gravid) Må jeg kutte ut ammingen helt for å få igang eggløsning og menstruasjon igjen? Har ikke lyst til det helt enda. Burde jeg oppsøke lege? Siden jeg har disse menssmertene uten mensen, og siden jeg har hatt uregelmessig syklus før? På forhand takk for svar.

Svar:
Nei det må du ikke.
Det er fott at barnet ditt får disse viktige dråpene morgen og kveld. og mensen vil komme tilbake uavhengi av dette når tiden er moden for det. Det er ikke så ofte at mensen forsatt uteblir når kvinner ammer så lite og det har gått så mange mnd., men dette er svært individuelt.
Husk: Før mens kommer eggløsning, så her er alt mulig.
Av og til forstår kroppen mer enn vi selv gjør. Kvinner kan f.eks se i ettertid at det egentlig var for tidlig for dem med et nytt svangerskap da de først begynte å gå aktivt inn for saken. Den nye graviditeten lot vente på seg, og ble oppfattet som godt det ikke skjedde før, da det først var et faktum. Forstår du?
Så,- slapp av, stol på kroppen din, nyt livet og sommeren som står for tur, og før du vet ordet av det kan det helt store skje!
Lykke til med spennende tider.
Hilsen Monica.