Spørsmål:
Hei Monica Jeg er en jente på 27år som har lyst til å slutte på p pillen etter sommeren. Har gått på P-piller sammenhengene siden jeg var 15år ca. Det siste 6.mnd har jeg hatt mensen bare to ganger, og når jeg får den er det bare i to eller tre dager og veldig lite ! Når jeg kommer til uken med sukkerpillene venter jeg , men ingenting skjer. Er litt bekymret for hvis jeg slutter på p pillen at det fortsetter og at jeg ikke vil kunne bli gravid.. Har jeg noe grunn til bekymring? Er vel delvis paranoid, og har sjekket meg hos gynekolog en gang i året for å sjekke at alt er ok. Men får ikke noe ordentlig svar på dette, og jeg bekymrer meg veldig. Har også hatt litt smerter i magen helt nederst, litt stikkende på en måte. Også nevnt dette, men fått beskjed om at alt er bra:) Vil så gjerne bli gravid, men vil forsikre meg om at alt er bra før jeg setter i gang !! Mvh T

Svar:
Det er nok dessverre svært lite vi kan forsikre oss om på forhånd. Livet byr oss heller ikke garantier.
En frisk kvinne på 27 år er imidlertid et svært godt utgangspunkt for en graviditet!
Men hvorfor ikke slutte med p-piller men en gang og gi kroppen din litt tid uten hormonpåvirkning før du setter igang for alvor med å lage barn?
Kondom eller annen type prevensjon (uten hormoner) kan evt. brukes i en overgangsfase.
Kvinner om har brukt p-piller fra tidlig ungdomstid har ofte ikke kunnskap om eller husker ikke hvordan mens syklusen var. De fleste p-pille brukere har regelmessig mens p.g.a. pillene. Mange blir derfor svært overrasket når mensen uten pillene blir uregelmessig og med lange intervaller.
Hvordan din mens syklus er/blir gjennstår å se/erfare.
Håper du blir positiv overrasket!
Lykke til med spennende tider.
Hilsen Monica.