Spørsmål:
Hei. Jeg lurer på om man kan bli steril hvis det hender seg at man får Ob-n for langt inn i livmoren og den har ligget der en stund?

Svar:
Man kan aldri få ob inn i selve livmoren, men den kan bli trykket øverst opp i skjeden og nærmest bli liggende litt på skrå og kanskje være vanskelig å få fjernet på første forsøk.
Jeg vil tro det er sjelden at dette skjer uten at man ha samleie med ob inne i skjeden, evt. dytter den alt for langt opp ved innsetting.
Den kan aldri bli borte eller forsvinne. Den blir liggende, men med blødning er det alltid fare for oppvekst av bakterier. Det er grunnen til at man skal skifte ob regelmessig.
Har man samleie med ob i skjeden (noe som frarådes) vil det ytterligere være en infeksjonsfare.
Hilsen Monica.