Spørsmål:
Vi har to velskapte barn og et godt parforhold. Nå har vi derimot kommet i en vanskelig situasjon. Jeg drømmer om et tredje barn, føler meg ikke ferdig , mens mannen min er redd for at et tredje barn skal innskrenke fritid, økonomi osv. Kjenner at konflikten påvirker parforholdet, og ikke minst mitt "gode humør". Har vært flere kvelder at jeg sitter alene på kveldene å gråter... Hvem bør vi kontakte? Vi skjønner at tema må tas opp, og at det bare er vi sammen som må ta en avgjørelse... men temaet er for tiden svært betent!!!

Svar:
Dette er en kjent problemstilling for svært mange par. De fleste har det som dere vil jeg tro, der det er mannen som er usikker. Hos noen er det også motsatt der kvinnen ikke ønsker  flere barn.
Jeg kjenner en kvinne som spurte sin mann om han hadde rett til å frata henne mulighten til å få et tredje barn?
Hun var selv et av tre søsken og hadde alltid sett for seg en lignende flokk. Hennes erfaringer fra å være tre var så positiv at hun ville gjerne gi sine barn den samme opplevelsen. Hun hadde dessuten sett hvordan egen foreldre hadde hatt muligheten til å oppleve at tre barn forlot hjemmet over tid, alle barnebarna som kom og hvordan den store flokken med fettere og kusiner ble en berikelse for alle. Mannens familie med  to barn ble så annerledes. Mannens eneste søsken var singel o.s.v.
Jordmørdre er kjent for å ha mange barn og er således ikke objektive. Selv pleier jeg å si at to er ingen "flokk", men forstår samtidig at det kan være et stort skritt å ta å velge å få det tredje barnet.
Jeg vil anfefale dere å snakke med gode venner eller familie om det føles riktig. Jordmor eller legen kan være et alterantiv, eller en familie rådgiver.
Tenk stort og bredt og nytt.
Dette handler om GLEDE OG MULIGHETER .
Ønsker dere en  spennende tid, og håper dere klarer å se hverdre på en god og positiv måte.
Hilsen Monica.