Spørsmål:
Hei Monica. Jeg og min mann har prøvd å bli gravid, og det gikk, men jeg fikk en spontanabort etter to mnd. Det jeg lurer på nå er om når det er størst sjangse for å bli gravid igjen? Jeg mistet fosteret 6 november, og har ikke fått mens tilbake etter det. Er det riktig å regne fire uker fra den datoen, også skal mens komme? Altså får jeg mens den 11 desember? Håper du kan hjelpe meg, da jeg er veldig usikker. Mvh Mayamor!

Svar:
Svar: Det er svært individuelt og helt umulig å si noe om når din neste mens vil komme etter spontan aborten. Det eneste som er sikkert er at den kommer, og at den sannsynligvis vil bli som mensen var før aborten: regelmessig/uregelmessig o.s.v. Det er også svært individuelt hvor lenge man blør og hvor mye man blør etter en abort.
Klarer du å forsone deg med at kroppen ofte kan være klokere enn vi selv er vil og at den kommer når alt er klart? Kvinnekroppen er til å stole på. Den er ”programert” til befruktning.
Lykke til igjen! Hilsen Monica.