Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er ei jente på 21 år, har hatt mensen siden jeg var 13 år, av disse har jeg gått 5 år på ppille. Sluttet i januar i år, for jeg og samboeren min ønsker oss barn sammen. I alle år har mensen kommet akkurat etter 28 dager, dette sikkert fordi jeg gikk på ppillen. Etter at vi bestemte oss for å prøve å få barn kommer mensen mye senere enn vanlig. Hvorfor gjør den det? Dette har skjedd en gang før også. Jeg er nå en uke på "overtid", har tatt en prevensjonstest men den var negativ. Hvor lang tid kan det tar før min menstrasjon kommer igjen? Det blir håpløst å finne ut når jeg har eggeløsning når den aldri kommer til ventet tid. Håper på svar. Klem fra Ingrid

Svar:
Man kan bli bortskjemt av å gå på p-piller fordi man alltid vet når mensen kommer. Slik er det IKKE for svært mange kvinner som ikke bruker piller. Noen har uregelmessig mens og vet aldri når den kommer mens andre kan ha regelmesig mens, men med lenger cykluser enn 28 dager. Det kan også være en kombinasjon av begge tilstander.
Når mensen din kommer igjen kan derfor ingen fortelle deg.
Fortsetter det slik er dette kanskje noe du må du lære deg å leve med.
Du kan evt. bruke en eggløsningstest eller lære deg å undersøke ditt eget cervix slim for å finne ut når du har eggløsning.
Du er heldigvis ung og har mange sjanser. Klarer du/dere å la tingene skje helt av seg selv er kanskje det aller best. Stress kan påvirke kroppen på så mange måter, og i verste fall påvirke mens syklusen.
Bruk sommeren til frihet og glede, og slipp litt på kontollen om du klarer.
Ønsker deg lykke til !
Hilsen Monica.