Spørsmål:
Hei Jordmor Monica! Jeg hadde en spontanabort da jeg var 8 uker på vei, 6. aug. Deretter hadde jeg ca 8 uker renselsesprosess. Siden da har jeg ikke hatt menstrasjonen. Pga av at jeg ikke får denne så syns jeg det er vanskelig å vite når jeg har eggløsning, noe som jeg vanligvis merker med en gang på kroppen utifra tegn. Jeg vil jo så bli gravid fortest mulig. Jeg har fra før en gutt på snart 2 år. Tok en gravid test 9. sept og den var negativ. Er det vanlig å "hoppe" over en menstrasjon? Bør jeg gå til GU undersøkelse for å sjekke at alt er normalt? Håper at du kan hjelpe meg med disse spørsmålene. MVH Christine :)

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig med uregelmessig mens etter en abort. Jeg forstår godt at du opplever frustrasjon ved ikke å ha kontroll over kroppen som du pleier å ha, men jeg tror du kan ta det helt med ro og stole på at eggløsning kommer når kroppen igjen er klar. Ofte vet den mer om hva som er best for oss en hva vi selv gjør. Klarer du å slappe helt av og la kroppen får den tiden den trenger, vil du nok oppleve at det snart er noe på gang igjen. Kanskje er du allerede gravid også uten at det har slått ut på graviditetstesten. Du kan selvfølgelig ta en tur til legen din, men det er vanligvis ikke mye å ”finne” eller ”se” på en frisk kvinnekropp hvis ikke du selv har symptomer på at noe ikke er som det skal være.
Lykke til videre! Hilsen Monica.