Spørsmål:
Hei! For et par dager siden oppdaget jeg en "kul" i mitt høyre bryst, på størrelse med en drue kanskje? Begge brystene er ganske ømme. Hadde eggløsning en 28.08.08, hadde sex dagen før. Fikk litt brunlig utflod og to dager etter eggløsningen kom det litt friskt blod på papiret. Dagen etter ingenting, men fortsatt litt brunlig utflod. Kan dette ha vært en festeblødning, eller er det for tidlig? Kan det ha vært en spontanabort? Hilsen en som gjerne ønsker å bli gravid.

Svar:
Jeg vil tro at "blødningen" som kom hadde med eggløsningen å gjøre.
Når vi kvinner oppdager en kul i brystet bør det undersøkes. Det kan være en helt normal kjertel, - men de høye brystkreft tall vi har vil jeg råde deg til å ta kontakt med legen din for en sjekk.
Han/hun vil avgjøre om dette er noe du bør henvise videre med, evt. en mammografi undersøkelse.
Det er fint og viktig å gjøre det siden du planlegger en graviditet også.
Lykke til!
Hilsen Monica.