Spørsmål:
Hei! Jeg og sammboeren min prøver å bli gravid. Jeg har ventet på dette lenge, å er redd for at psyken min skal ødlegge for en eventuelt graviditet.. Det er enda 1 uke til jeg venter mens., å håper så inderlig jeg er gravid. Går å tenker på at jeg kanskje er gravid minst en gang om dagen. Det har skjedd for at jeg har tenkt på graviditet og mensen uteble, å jeg fikk en negativ graviditets test. Kan psyken min ødlegge for at jeg kan bli gravid?

Svar:
Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Jeg har ikke det "riktige" svaret, og vet ikke om noen kan gi det heller. Men, - kropp og psyke hører sammen. Har du det ikke bra psykisk kan dette påvirke kroppen og motsatt .
Det er ikke lett å la være å tenke på om man er gravid når man øsnker seg et barn. Kanskje kan du prøve å ikke la det "ta deg" helt. Ikke gå helt i kjelleren når mensen kommer.
Det er ikke få par som opplever at når de helt slutter å tenke det, drar på en reise, kjøper hus, flytter eller bestemmer seg for å adoptere et barn, da skjer det .
Lykke til med ny strategi!
Hilsen Monica.