Spørsmål:
Vi lurer på hvis man onanerer til fasen rett før man ejakulerer, stopper til penis slapper av, så fortsetter på samme måte over lengre tid. Vil man på denne måten øke antall spermier i sæden, og når man da ejakulerer f.eks. under et samleie øke muligheten for en graviditet ? Eller er det bare konsentrasjonen av spermvæske som øker uten nødvendigvis sædceller ? Stemmer det at C-vitaminer øker svømmedyktigheten hos sædcellene ? Takk for svar.

Svar:
Jeg velger å svare deg selv om jeg er på gyngende grunn. (Dette er utenfor mitt fagfelt som jordmor.)
Det er ukjent for meg at onani uten ejakulasjon skulle kunne påvirke antall spermier. Spermieproduksjon er styrt av hormoner.
C vitaminer har betynding for produksjon av en rekke hormoner, men jeg vet ikke om det også virker inn på sædcellens bevegelses mønster.
Jeg vil råde deg til å ta med spørsmålene til legen din evt. til en spesialist som jobber med infertilitet.
Hilsen Monica.