Spørsmål:
Jeg har et barn på 2år og nå prøver vi på nr. 2 -jeg har vel sånn ca en rimelig sikker 28dagers syklus, men har aldri tenkt så mye over dette.. ble gravid veldig raskt forige gang.. både den første som endte i MA og da dattern min ble unnfanget.. men jeg er så redd for at det skal ta så lang tid! Er nå 30år.. pluss av jeg fikk Graves sykdom etter fødsel.. det virker jo som vi er veldig "fruktbare" for å si det sånn, hehe.. men, skal jeg bare stole på at eggløsningen skjer som i en vanlig 28dagers syklus? Eller skal man prøve å ha mest mulig samleie etter mens og holde på til man omtrent kan vente mens igjen? Takk for svar!

Svar:
Eggløsning kan teoretisk skje når som helst, - også under mens. Hvilken strategi dere vil følge avhenger av hvor viktig det er at det skjer raskt. En eggløsningstest kan gi deg beskjed om når du har eggløsning. Det samme kan slimet i skjeden gjøre, hvis du følger med på hvordan det endrer seg.
Hvor ofte man skal ha samleie vil også være avhengig om man er motivert til å gjøre en innsats for den gode saken, eller om alle forhold må være til stede før et samleie lar seg gjennomføre.
Lykke til med spennende tider!
Hilsen Monica.