Spørsmål:
Jeg og mannen min har prøvd å få barn i 1,5 år nå i april -10. I Okt -09 ble jeg endelig gravid, men det ble påvist MA i slutten av november, alltså ca uke 8-9. Ble gravid igjen i Mar -10, men spontanaborterte nå i uke 6. Jeg er nå fryktelig lei meg og er redd for at vi ikke kan få barn. Jeg er også redd for å bli gravid igjen, for jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å takle en evt abort igjen. Hva er det som er galt? Vi er begge friske, slanke og sunne, og 27 år så alderen er det heller ingenting å si på. Er det større sjanse for at jeg vil abortere igjen, siden jeg har gjort det to ganger på rad? Ser så helsvart på tilverelsen akkurat nå, så jeg har vanskelig for å motivere meg for å begynne på nytt enda en gang.

Svar:
Det vil jeg da virklig tro at du kan! Du er blitt spontant gravid to ganger.Bare det er kjemepflott.
Jeg forstår at du føler deg helt tom, trist, lei og redd. Det er en stor psykisk belastning å abortere, starte på nytt svangerskap med glede og redsel for så å miste igjen.
Dette er dessverre også en del av kvinnelivet, noe kvinner har opplevet så lenge det har vært mennesker på jorden.
Det er bare slik det er dessverre. Rundt 15% av alle svangerskap mellom 4 og 20 uker ser ut til å enda i spontanabort.
Men vii kan velge å snu det hele på hodet og glede oss over alle sjanser vi også har. Vi starter å mestruere rundt 13 års alder og holder det gående til vi er ca. 52 år gamle. Tenk på alle de eggløsningene.........................
Du spør om noe er galt? Det er det som oftest ikke, - kanskje bare tilfedigheter at det ble to ganger etter hverandre.
Jeg vil råde deg til å kjenne etter hva du har behov for nå. Kanskje trenger du å få det litt på avstand, unne deg en hel sommer uten å tenke på å bli gravid eller være gravid?
Fylle deg med det du setter pris på og har glede av.Rett og slett ta en pause. Få tankene over på noe helt annet og finne tilbake til den gamle jenta.
Ønsker deg alt godt. Husek at alle gode ting er tre!
Hilsen Monica.