Spørsmål:
Jeg prøver å bli gravid, men har ikke hatt mensen siden i juni i år. Har hatt uregelmessig mens de siste årene. Bruker daglig marevan. Hvordan finner jeg ut når jeg er mest fruktbar når jeg ikke har mensen å følge. Jeg er 38 år og er klar over at det blir vanskeligere å bli gravid jo eldre jeg blir.

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen for å få en henvisning til gynekolog/gyn.pol for en kontroll og videre oppfølging og for ikke å miste viktig tid.
Regelmessig mens syklus er alltid et godt utgangspunkt for graviditet.
Du kan sjekke evt. eggløsning ved å undersøke ditt eget slim hver dag og se forandringen, evt. bruke en eggløsningstest(urinprøve) som kjøpes på apotek.
Hos gynekolog kan man blant annet få tabletter som stimulerer eggløsning som et ledd i en utredning.
Akupunktur kan også være et godt alternativ for bl.a. å regulere mens syklus og stimulrer eggløsning. (Sjekk at vedkommende akupunktør er medlem av NAFO)
Lykke til!
Hilsen Monica.