Spørsmål:
Hei Monica Et spørsmål som jeg har gått å grunnet på en stund. Jeg har hatt to spontanaborter og er nå veldig redd for at det skal skje igjen. Kan det være noe galt med meg og evt hva kan være galt siden jeg bare mister? Håper veldig på svar..... Vil ikke prøve mer hvis det bare ender i aborter hver gang....

Svar:
Kjære deg!
Det er en fryktlig belastning å oppleve flere aborter. Jeg kan ikke på noen måte tro det er noe galt med deg.
Men siden det er en ganske stor risiko for at ethvert svangerskap skal ende med abort( rundt 15% av alle svangerskap mellom 4 og 20 uker ser ut til å ende i spontanabort) er det ikke usannsynlig at det kan ramme samme kvinne flere ganger uten at det er noe spesielt galt på ferde.
Det er svært ressurskrevende og til dels plagsomt å skulle utrede kvinner som aborterer. Normalt gjøres det først når kvinnen har hatt tre spontanaborter.
Håper jeg kan trøste deg med å fortelle at færre enn 1% av alle kvinner vil oppleve tre eller flere spontan aborter.
Ta kontakt med legen/jordmor om du ønsker å snakke litt mer rundt saken. Du skriver heller ikke noe om din alder. Det kan være avgjørende i forhold til tidspunkt for en evt. utredning.
Det beste du/dere kan gjøre er å sørge for et godt utgangspunkt; et optimalt kosthold med rene friske råvarer, evt. et godt kosttilskudd, nok mosjon i frisk luft, nok søvn og hvile. Ingen røyk og alkohol.
Lykke til!
Håper det lykkes neste gang.
Hilsen Monica.